Tips voor een succesvolle radiospot

 

1. De allereerste voorwaarde voor een succesvolle radiospot is natuurlijk aandacht. Als een reclame geen aandacht krijgt, kan het niets voor het merk doen.

2. Alleen gehoord worden is niet genoeg. Een radiocommercial moet leuk, relevant en makkelijk te begrijpen zijn. Likeability is van belang voor effectieve  radioreclame. Een hoge waardering van de uiting heeft een positieve invloed op de aandacht en de uiting van het merk wordt beter herkend en herinnerd.

3. Minder informatie, meer respons. Minder informatie in een spot geeft vaak de meeste respons.

4. Succesvolle spots passen perfect bij bedrijfskarakter en zijn consistent. Met elke radiocommercial komt u in contact met uw doelgroep? Is dit consistent of ‘ziet‘ uw doelgroep bij elke radiospot steeds een ander persoon voor zich? Zorg voor een campagne met een terugkerend campagne thema. Alleen zo bouwt u aan een sterk merk.

5. Succesvolle radioreclame valt op met nieuwe ideeën. Veel bedrijven onderscheiden zich van hun concurrenten. Toch lijken hun spots te vaak op die van hun concurrent. Erg verwarrend voor de consument.

6. De consument van vandaag prikt zo door loze beloftes heen. Zorg dat u alle beloftes die u de doelgroep belooft ook kunt waarmaken. Want consumenten prikken zo door loze beloftes heen.

7. Een succesvolle radiospot heeft een onderscheidende boodschap. De behoefte aan effectieve reclame wordt steeds groter. Maar het aantal producten met een echte USP (Unique Selling Point) neemt af. Een onderscheidende boodschap. Dat bespaart veel uitzendkosten.

8. Grappige spots kunnen rekenen op een hogere waardering. Over welke spots praat jij? Leuk werkt. Bewijs genoeg. De kracht van radio is verbeelding. Maak daar gebruik van. Een krakende stem met “ik sta hier op de maan” is al genoeg om het te geloven.

9. Effectiviteit is een samenspel tussen emotie en verstand. Weinig consumenten maken een beslissing gebaseerd op slechts 1 van deze twee. Aandacht wordt getrokken met emotie en ze nemen een beslissing met het ‘verstand’. Goede radiospots spelen daarop in.

10. Sluit af met één ‘call to action’. Veel radiocommercials sluiten af met te veel opdrachten voor de luisteraar en laten ze in verwarring achter. Bepaal van tevoren goed wat de ‘hoofdopdracht’ is.

Korte of lange commercial?

Zijn korte commercials effectiever dan lange? Of is het juist andersom? ‘Onderzoeken wijzen uit dat extra lengte bij radioreclame positieve effecten heeft op de herinnering en waardering. Maar het verschil is zo marginaal dat het geen belangrijke beïnvloedings factor is,’ schrijft Jolanda van As in ‘De effectiviteit van radioreclame.’

Hoe lang moet een campagne zijn?

Deze vraag komt onder meer aan bod in ‘Radio Effect’ een onderzoek dat uitgevoerd is in opdracht van Kobalt, Radio 538, Noordzee FM en SKY radio. Voor dit onderzoek werden 3900 respondenten ondervraagd over 25 radiocampagnes.

Uit dit onderzoek komt naar voren dat:

• Voor een optimale werking moet de doelgroep uw spot 7 maal ‘tegenkomen’.

• Een ‘effectieve’ campagne periode is minimaal 1 á 2 weken.

• Tijdens de eerste 2 weken neemt de herkenning van een campagne met sprongen toe.

• Met meer herhalingen koop je de zekerheid van meer succes.

Bron: RadioHeads