Over KCRADIO

Passionele muziekavonturen die oude herinneringen vermengen met nieuwe ontdekkingen.

KC Radio - Marcel Renes

De oorsprong van KC Radio

Muziek stroomt door mijn aderen en dat heb ik gedeeltelijk te danken aan mijn vader, Kees. Hij verhuurde apparatuur voor drive-in shows en als kleine jongen mocht ik met hem mee als hij alles opzette. Voordat het publiek arriveerde, mocht ik altijd wat plaatjes draaien. Die momenten, in de schaduw van de grote luidsprekers en onder de felle lampen, hebben mijn passie voor DJ-en aangewakkerd. De naam KC Radio is een eerbetoon aan mijn vader. In Nederland voegen we vaak een "ie" toe aan een naam als bijnaam. Kees werd "Keessie" en in het Engels wordt dat uitgesproken als "KC".

Zomerdagen in mijn kamer

Het was zomervakantie, iedereen was op het strand, maar ik zat in mijn kamer muziek te draaien alsof ik mijn eigen radiostation had. Ik was toen ongeveer 10-11 jaar oud. Terwijl anderen buiten speelden, zat ik aan mijn draaitafels gekluisterd, dromend van een publiek dat van mijn platenkeuze genoot. Mijn kamer was mijn eigen kleine wereld waar ik de baas was over de muziek en mijn fantasie de vrije loop kon laten.

Mijn DJ-avonturen

Mijn eerste grote optreden als DJ was op een carnavalsfeest in het dorpshuis van Piershil toen ik ongeveer 11-12 jaar oud was. Ironisch genoeg werd ik vlak voor het optreden ziek met iets dat leek op waterpokken of rodehond. De dokter zei dat het minstens twee weken zou duren om te herstellen, maar mijn drang om te DJ-en was zo sterk dat ik de volgende dag geen koorts had. Mijn moeder zei dat ik binnen moest blijven zolang ik koorts had, maar mijn passie voor DJ-en was sterker dan wat dan ook. Ook al heb ik niets met carnavalsmuziek, dit was iets groots voor mij en het bewijs dat je jezelf beter kunt maken als je iets echt wilt.

Bij het Haventje en de plaatselijke jeugdclub ontdekte ik al snel dat het makkelijk was om mensen aan het dansen te krijgen. Gewoon de grootste dancehit van het moment draaien en iedereen ging uit zijn dak, maar dat duurde maar 3-4 minuten. Omdat ik mensen langer dan 3-4 minuten wilde vermaken, dacht ik altijd na over hoe ik mensen de hele avond, of in ieder geval uren, kon boeien met de muziek die ik koos. Hierdoor leerde ik hoe ik een publiek moest lezen en hoe ik ermee moest "spelen". Mensen meenemen op een reis met je muziek, dat was de uitdaging en de kunst. Het was op het Haventje dat ik leerde hoe ik platen perfect kon mixen en de dansvloer vol kon houden.

Mijn "knutsel drive-in shows" breidden zich uit naar grotere feesten, zoals een house-feest in Zuid Beijerland. Het organiseren en uitvoeren van deze evenementen gaf me enorm veel voldoening, ondanks de uitdagingen.

Na het Haventje en de plaatselijke jeugdclub was het tijd voor het echte werk. Tijdens een vakantie in Renesse waren we bij 't Roefke. Het was geweldig en dat wilde ik ook. Na veel moeite vond ik het telefoonnummer van de manager en belde hem op. Ik mocht auditie komen doen. Het ging goed en ik werd aangenomen! Renesse was leuk en intensief omdat het in de zomer zeven dagen per week open was, en ik had ook een vaste baan.

Na mijn tijd in Renesse werd ik aangenomen bij Alcazar in Puttershoek, destijds de grootste discotheek van Nederland. Alcazar had verschillende zalen, waaronder een clubzaal en een top 40 zaal. Ik speelde meestal in deze twee zalen, wat een geweldige ervaring was. Het was een uitdaging om de mensen de hele avond aan het dansen te houden, maar het gaf me ook een enorme kick.

Radio-avonturen

Bij Radio Strijen begon het avontuur pas echt. Ik was op bezoek bij een vriend toen ik onverwacht een uur muziek moest draaien achter de mengtafel omdat de toenmalige DJ een dringend probleem had en weg moest. Ik had nog nooit zoiets gedaan, maar het was super spannend om iets in de studio te doen en te weten dat iedereen het kon horen. Ik heb nooit officieel bij Radio Strijen gewerkt en ben na die ene keer nooit meer teruggegaan.

Bij BOS Radio Hoeksche Waard kreeg ik de kans om mijn eigen programma's te maken. Na het opnemen van demotapes en een sollicitatiegesprek werd ik aangenomen. Ik kreeg twee verschillende shows: "Banzai" (geen idee waarom ik op die naam kwam) en "LoveSongs" 's avonds laat. Dit was een geweldige leerervaring waar ik echt uren in kon steken en veel kon leren. Er was veel ruimte om te experimenteren; ik deed van alles, van sportprogramma's tot dansprogramma's en liefdesliedjes. Hierdoor kon ik mijn vaardigheden ontwikkelen en mijn passie voor radio verder ontdekken.

Een bijzonder moment in mijn radiocarrière kwam toen Peter van Exxact FM (toen nog Barendrecht FM) me op de radio hoorde en vroeg of ik een show voor ze wilde maken. Ik had eigenlijk nog nooit naar dat station geluisterd, maar toen ik dat deed, kon ik niet begrijpen waarom ze me in hemelsnaam vroegen. Het station klonk mega goed en super professioneel. Dat ze me vroegen moest haast wel een vergissing zijn. Maar het pakte goed uit en al snel had ik een dagelijks radioprogramma op primetime.

Het hoogtepunt, en tegelijkertijd een dieptepunt, was toen ik een demo naar Radio 538 stuurde. Ze waren geïnteresseerd in me, maar uiteindelijk ging het niet door omdat ze me op dat moment te oud vonden. Dat was een teleurstelling, maar tegelijkertijd een van de grootste complimenten: een landelijk radiostation, Radio 538 (de top!), vond me interessant genoeg om met me te willen praten!

Door mijn ervaringen heb ik met vallen en opstaan geleerd hoe ik moet presenteren: niet te kort, niet te lang. Wat vinden mensen over het algemeen leuk en wat niet? Met vallen en opstaan leerde ik mezelf hoe ik een publiek kon boeien en vermaken.

KC Radio Vandaag

KC Radio is niet alleen een eerbetoon aan mijn vader, maar ook een weerspiegeling van mijn levenslange passie voor muziek en DJ-en. Hier deel ik mijn liefde voor muziek met iedereen die het horen wil.

Bij KC Radio komen veel dingen samen, veel dingen die ik heb geleerd. Het is een kroon op mijn werk en ik geniet er vooral zelf van. Alles wat je hoort is door mij gemaakt. De vormgeving, alles. Er is ook een app voor je mobiele telefoon voor zowel Android als iPhone. Ik kijk nooit naar cijfers, niet naar hoe vaak de apps gedownload worden, of hoeveel mensen er luisteren. Eerlijk gezegd kan me dat niet zoveel schelen. Ik vind het zelf leuk. En als andere mensen het ook leuk vinden, is dat mooi meegenomen.